KidsProeV voor kinderen vanaf 7 jaar
4 oktober 2021

KidsProeV biedt meer aan kinderen vanaf 7 jaar

Kinderopvang BijDeHand en Stichting GroeiBriljant komen met een nieuw concept voor de buitenschoolse opvang: KidsProeV. Kinderen vanaf 7 jaar proeven daarbij aan allerlei activiteiten om te ontdekken wat ze leuk vinden en waar hun talent ligt.

Alle leeftijden, verschillende interesses
De buitenschoolse opvang (BSO) vangt kinderen buiten schooltijd op. Onder begeleiding van pedagogisch medewerkers doen ze daar allerlei activiteiten. “Alle basisschoolleeftijden komen naar de BSO”, zegt Esther Mulder, locatiemanager bij Kinderopvang BijDeHand. “Niet alle leeftijden hebben dezelfde interesses. En dus bedachten we een concept waarmee we de oudere kinderen, vanaf 7 jaar, meer bieden.”

Rappen, toneelspelen, programmeren
KidsProeV is dat concept. Op alle BSO’s van Kinderopvang BijDeHand en Stichting GroeiBriljant mogen kinderen vanaf 7 jaar kiezen wat ze doen. “Ze mogen kiezen voor de sporten en spellen die ze al kennen”, zegt Esther. “Maar we moedigen ze ook aan iets heel nieuws te proberen. Wil je rappen? Doen! Toneelspelen? Wij spelen mee. Leren programmeren? Regelen we! We focussen ons twee weken lang op één thema, dus er is echt tijd om je te verdiepen.” En na die twee weken? “Dan doen we weer wat anders. KidsProeV draait om het proeven van allerlei vaardigheden.”

Lokale samenwerking
“We gaan voor de beste experience voor de kinderen”, zegt Esther. “We werken samen met lokale organisaties zoals Buurtwerk. Als zij een rapper kennen, is het natuurlijk het leukst als die de kinderen laat proeven aan het rappen. Dat is de gaafste en leerzaamste beleving!”

Verantwoordelijkheid
Leuke dingen doen en ontdekken waar je goed in bent, is de insteek van KidsProeV. En het begeleiden van de zelfstandigheid van kinderen. “Op elke BSO-locatie staat een VoiceBox”, zegt Joy Naumann, locatiemanager. “Daar kunnen kinderen ideeën voor activiteiten in doen. En er is een KidsVoiz, een panel van kinderen dat meedenkt over de invulling van KidsProeV. Zo leren kinderen nadenken over wat ze willen. Waarbij ze rekening houden met de wensen van andere kinderen. Wijze lessen voor het volwassenleven. Van KidsProeV worden ze dus volwassenproof.”