12 januari 2021

Alleen opvang voor ouders met een cruciaal beroep die klant zijn van onze organisatie

Helaas lijdt het grote aantal besmettingen met het coronavirus ertoe, dat de overheid opnieuw de kinderopvang heeft gesloten. Vanaf woensdag 16 december tot en met tenminste 5 februari vangen wij daarom alleen de kinderen op van ouders met een cruciaal beroep op de dagen dat zij normaliter ook naar de opvang komen. Op dit moment is het nog onduidelijk wanneer de kinderopvang en basisscholen weer opengaan.

Groot verschil met de voorjaarssluiting is dat wij alleen kinderen opvangen van klanten die een cruciaal beroep uitoefenen of kinderen waarvan bij ons bekend is dat zij in een kwetsbare positie zitten. We leggen u hieronder uit wat dit betekent voor de opvang van uw kind(eren).

Peuteropvang (2 tot 4 jaar) is gesloten, behalve voor mensen met een cruciaal beroep
Alle peuteropvanglocaties zijn tot en met tenminste 5 februari gesloten. Heeft u een cruciaal beroep? Dan vangen we uw kind op de normaal afgesproken dagen op.

Buitenschoolse opvang gesloten (4 tot 13 jaar), behalve voor mensen met een cruciaal beroep
Al onze buitenschoolseopvanglocaties zijn tot en met tenminste 5 februari gesloten. Heeft u een cruciaal beroep? Dan vangen wij uw kind wel op. Dit doen wij op de normale contractdagen en tijdens de normale openingstijden.

Samengevoegde locaties
Sommige van onze locaties zijn samengevoegd. Misschien dat uw kind daardoor naar een andere locatie moet. Deze is altijd bij u in de buurt. Op deze pagina staat een overzicht van de samengevoegde locaties.

Aanmelden via de Flexkids Ouderapp
Tot en met 5 februari 2021 staan alle kinderen afgemeld in de Flexkids Ouderapp. Heeft u een cruciaal beroep en wilt u kinderopvang aanvragen voor de aankomende weken? Meld uw kind (plaats een bestelling) dan aan in de Flexkids Ouderapp. Zo weten we hoeveel kinderen we mogen opvangen. Tijdens de lockdown kunt u geen ruiltegoed opbouwen bij afmelding en geen ruiltegoeden gebruiken bij aanmelding. Wanneer u uw kind aanmeldt voor de noodopvang staat er automatisch dat dit van uw ruiltegoed afgaat. Maar in de praktijk worden er momenteel dus geen ruilpunten van uw tegoed afgehaald.

Compensatieregeling gewoon van kracht
De Rijksoverheid heeft besloten dat u ook voor deze periode van sluiting wordt gecompenseerd. Net als in het voorjaar krijgt u de ouderbijdrage tot de maximale uurprijs van het Rijk achteraf via hen terug. U betaalt dus gewoon uw facturen voor de kinderopvang aan onze organisatie. Het verschil tussen de maximale uurprijs van het Rijk en onze uurprijs krijgt u van onze organisatie in twee delen teruggestort. Dit geldt ook als u geen cruciaal beroep heeft. U ontvangt over deze periode ook zoals gebruikelijk de kinderopvangtoeslag. Hierin hoeft u niets te veranderen. Wij zijn in gesprek met de Rijksoverheid over de exacte spelregels van de compensatieregeling en verwachten dat wij u hier snel over kunnen informeren.

Factsheet Rijksoverheid

Wat als uw kind ziekteverschijnselen heeft
Wanneer uw kind (tot 13 jaar) verkoudheidsklachten, astma of hooikoorts heeft, mag het naar de opvang komen. Heeft het (daarnaast) klachten als koorts, benauwdheid, of veel hoesten, dan mag uw kind helaas niet naar de opvang komen. Zo beschermen we andere kinderen en onze medewerkers.

Hoe houden we u op de hoogte
Zodra de situatie verandert, brengen wij u op de hoogte. Dat doen wij onder andere via de Flexkids Ouderapp en e-mail (houd ook uw spambox in de gaten). Daarnaast houden wij onze website up-to-date zodat u alle informatie makkelijk kunt vinden.

Vragen
Heeft u vragen? Dan kunt u contact opnemen met onze collega’s van afdeling Klantcontact & Advies. Via telefoonnummer 010 483 28 00. Of stuur een e-mail naar info.corona@swkgroep.nl.